luni, 8 martie 2021

Seria ”Împrospătează-ți viziunea”. Partea a IX-a. Voința și motivația

Voința este definită de literatura de specialitate drept ”acel mecanism de autoreglare, prin intermediul căruia reușim să ne activăm și să ne mobilizăm energia fizică și neuropsihică în vederea  depășirii obstacolelor pentru satisfacerea stărilor de necesitate (motivație) și atingerea scopurilor”.

Cu toții cunoaștem rugăciunea arhicunoscută care spune ”facă-se voia Ta...” din Matei 6:10. În cadrul filozofiei și psihologiei, cauza determinantă a voinței oscilează între liberul arbitru și destin. În cultura populară românească este cunoscut și repetat des proverbul ”Ce ți-e scris, în frunte ți-e pus!”, ca și cum omul s-ar naște cu un destin predeterminat și nu are de ales, trebuie să se lase purtat de valul vieții.

Actul de exercitare a voinței presupune existența unor motive, a unei motivații. Analizarea motivelor până la înțelegerea scopurilor, duce la luare unei hotărâri și apoi la punerea ei în practică. Cele mai importante trăsături ale voinței sunt forța, perseverența, consecvența, fermitatea și independența. Forța este energia necesară de care este nevoie pentru a depăși obstacolele de depășit. Ea are de-a face cu două categorii de obstacole: interne (impulsuri, tendințe, tentații, etc.) și externe (naturale, fizice, relaționale, sociale, etc.). Auzim adesea formulări ca: ”are o voință puternică” sau ”n-are niciun pic de voință”. În funcție de forța interioară cu care un om își depășește obstacolele, condiția, își pune în aplicare deciziile, acel om este catalogat de alții ca având o voință puternică sau slabă. Perseverența este capacitatea de a depune efortul necesar pentru atingerea obiectivelor, în ciuda piedicilor apărute. Consecvența este necesară pentru menținerea deciziei luate și a direcției spre care se dorește a merge. Fermitatea este stabilitatea deciziilor, iar atunci când scopul este bun, corect, justificat fermitatea are conotație pozitivă, iar atunci când scopurile sunt nejustificate, refuzul de a schimba decizia devine o trăsătură negativă, adică încăpățânare. Iar independența este capacitatea de a-ți duce viața de sine stătător, pe baza hotărârilor și scopurilor proprii.

Voința nu apare de nicăieri, ea are la bază o intenție, un impuls, un scop. Sau așa ar trebui să fie. Atunci când nu ne batem capul să ne cunoaștem, când urmăm orbește niște impulsuri, niște nevoi, niște tentații este ca și cum motorul nostru interior ar trece dincolo de rațiune și s-ar impune. Motivele care declanșează un act de voință sunt diverse. De la nevoi/necesități primare (foame, sete, nevoi de afirmare, de siguranță, de socializare, etc.) până la tentații, avem o sumedenie de factori care ne îndeamnă la acțiune. Sau la inacțiune.

Într-un articol de pe blogspot, prof. Olga Roateș spune: ”Activitatea voluntară prezintă obligatoriu motiv, scop și mijloace de realizare. Chiar în desfășurarea ei, în diferitele sale etape putem constata intervenția celorlalte fenomene psihice. În prima etapă se actualizează anumite motive  și orientarea preliminară spre anumite scopuri. Motivele pot fi de tot felul (de la organice la cele superioare, de la cognitive la afective etc.). Legarea motivului de scop înseamnă dorință, apoi, formularea în cuvinte (limbaj) ca intenție și în final se construiește planul mintal al acțiunii. Aici gândirea are rolul hotărâtor. Ea e cea care surprinde relațiile  dintre cerințele obiective și capacitățile subiective, deci mărimea obstacolului,  orientează voința spre scopuri raționale, realizabile, apreciază modalitățile, mijloacele de execuție a activității.  În etapa luptei motivelor concurente, care îndeamnă omul către activități (scopuri) diferite, tot gândirea e cea care ajută voința să aleagă scopul mai valoros, consecințele ce decurg de aici. Prefigurarea imaginativă a acestui scop valoros susține deliberarea.  În etapa deciziei (alegerea unui motiv valoros și eliminarea/amânarea celorlalte) intervin trăirile afective (omul resimte efectiv, chiar dramatic,  situațiile implicate în satisfacerea unora și nesatisfacerea  altora). Tot în această etapă a deciziei intervin o serie de trăsături de personalitate: trăsături temperamentale, nivel de aspirații, atitudini față de succes/eșec, sistemul personal de valori, trăsături voluntare de caracter. În etapa execuției sunt mobilizate toate informațiile (unele din memoria persoanei), operațiile  și capacitățile (aptitudini, inteligență, creativitate)  cerute de activitate. În etapa verificării rezultatului și generalizării schemei de lucru, spre a putea fi folosită și altă dată, iarăși gândirea revine în prim plan.

           Procesele afective sunt și ele beneficiarele acestui tip de reglaj. Știm că există trăiri pozitive sau negative. Ele sunt energetice mobilizează și reorganizează resursele energetice ale omului.  Reglajul voluntar se îndreaptă către păstrarea trăirilor ce susțin  activitatea,  diminuare sau chiar eliminarea celor ce împiedică activitatea, atingerea scopului( îngrijorare, neliniște, teama, frustrarea etc.)

        Legat de personalitate, calitățile voinței sunt integrate în structuri mai complexe și devin trăsături voluntare de caracter.”

Pe scurt: motivul stă la baza acțiunii. Acest motiv, fie el de origine emoțională, fie intelectuală, primește un scop, pe care autoarea îl numește dorință. Pasul următor este intenția și apoi urmează punerea în aplicare a acesteia prin întocmirea unui plan de acțiune. Deși pare un proces simplu, natural, nu e chiar așa ușor. ”În etapa deciziei (alegerea unui motiv valoros și eliminarea/amânarea celorlalte) intervin trăirile afective (omul resimte efectiv, chiar dramatic,  situațiile implicate în satisfacerea unora și nesatisfacerea  altora).”  În această etapă omul decide să acționeze sau nu, pe baza multor factori. Educația, mediul de proveniență, sistemul de valori moștenit și autoimpus, sunt cel puțin câteva din variabilele care vor duce la un rezultat sau altul.

Prof. dr. Cristina Antoaneta Morjan a publicat un articol despre relația între motivație și afectivitate într-o revistă a Universității Constantin Brâncuși din Târgu-Jiu. În acest articol spune:  

”Motivația se definește ca fiind fenomenul psihic reglator ce constă în ansamblul necesitaților interne ce declanșează și susțin activitatea omului, in timp ce afectivitatea este procesul reglator ce reflectă trăirile subiective, rezultate din satisfacerea sau nesatisfacerea unor trebuințe. Așadar, dacă motivația poate fi considerată "motorul" vieții noastre psihice, afectivitatea constituie suportul sau "combustibilul" energetic și totodată ecoul sau rezonanța în subiect a stimulilor ce acționează din exterior sau din interior, în funcție de starea internă a individului la un moment dat. Fiind o entitate în acelaşi timp biologică, psihică și socială, omul normal se caracterizează printr-o multitudine de trebuințe, motive, interese, convingeri, etc, pe care însă nu și le poate satisface integral și imediat, fapt ce-i provoacă o diversitate de trăiri afective mai simple sau mai complexe, pozitive sau negative, trecătoare sau de durată, etc. Motivația se exprimă în emoție, dar și emoțiile se repercutează asupra motivelor, declanșând acțiunea. Dorințele, motivele, aspirațiile omului împreună cu sentimentele, convingerile sale, generează atitudinile sale, îi conturează deci caracterul, ele jucând rolul unui selector de informații și situaţii. (Omul bun, milos, tandru se va comporta altfel decât cel nemilos, distant). De aceea s-ar putea spune, parafrazând un vechi proverb: "Spune-mi ce interese ai ca să-ți spun cine eşti". Un alt aspect relevant pentru relația celor doua fenomene este faptul că toate calitățile proceselor afective se manifestă în funcție de motivație astfel: polaritatea depinde pe de o parte de realizarea sau nerealizarea trebuințelor, dorințelor care creează stările afective pozitive sau negative, iar pe de altă parte, caracterul stenic sau astenic al acestora este apreciat în relațiile lor cu motivele care pot declanșa și susține acțiunea sau o pot frâna, bloca, amâna; intensitatea proceselor afective este dependentă de valoarea obiectului pentru subiect.”

Între voința noastră și motivele noastre, de oricare ar fi ele, este o legătură certă, dar nu foarte vizibilă. Poate această legătură este evidentă pentru cei care ne privesc, lângă care trăim, dar nu este neapărat observată de noi, decât în măsura în care îi acordăm suficientă atenție. Pentru că se întâmplă toate ”în ograda noastră”, suntem subiectivi. Trebuie să avem atât inteligență emoțională cât și maturitate, ca să ne cunoaștem bine și să ne recunoaștem emoțiile și motivele. Obiectivitatea și capacitatea de a ne detașa, ca să ne putem analiza motivațiile, sunt de dorit în viața noastră. Una este cunoașterea teoretică și alta practica.

Oscilația între credința în predestinare și voința liberă/liberul arbitru a creat atâtea doctrine și religii în lume. În creștinism există două linii evidente: o parte din creștini cred că destinul ne este trasat dinainte, alții cred că avem o voință liberă și este alegerea noastră dacă vrem să-L primim pe Isus ca Domn și Mântuitor, apoi să ne supunem voința Lui.

Chiar și în acest lucru vedem că alegerile noastre au motivații diferite. Unii aleg viața creștină de teama iadului, alții din dragoste față de Dumnezeu și bunătatea Lui. Alegerile noastre de azi pun temelia pentru omul care vom fi mâine. La venirea în această lume oamenii sunt echipați cu tot ce este necesar pentru devenirea lui. De munca pe care va alege să o depună (sau nu) depinde ceea ce va deveni.

Oamenii sunt atât de diferiți, vin la Dumnezeu cu un istoric atât de divers, cu mediul cultural și educația atât de diverse, încât nu se poate trage o linie și să se concluzioneze că unii sunt corecți iar alții greșiți.

Partea sufletească a omului, care cuprinde mintea, emoțiile și voința, este partea de care creștinul trebuie să se ocupe în mod deosebit. Pentru că este partea lui de lucrat. Dumnezeu este de partea noastră, să ne ajute, dacă noi suntem serioși în devenirea și maturizarea noastră. Dar trebuie să ne facem partea. Nu putem aștepta ca Dumnezeu să facă totul în locul nostru, El Și-a făcut deja partea prin faptul că ne-a dat nașterea din nou.

Filipeni 2:12 spune că este responsabilitatea noastră să păstrăm ce am primit: ”după cum totdeauna ați fost ascultători, duceți până la capăt mântuirea voastră, cu frică şi cutremur”, iar Petru spune în prima lui epistolă, în versetul 9 care va fi răsplata pentru efortul nostru: ”pentru că veți dobândi, ca sfârșit al credinței voastre, mântuirea sufletelor voastre”.

 

Bibliografie

http://psiped-olga.blogspot.com/2016/05/relatia-dintre-vointa-si-celelalte.html

https://www.utgjiu.ro/revista/dppd/pdf/2016-03/2_Morjan%20Cristina%20Antoaneta.pdf

 

Niciun comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...