marți, 2 martie 2021

Seria ”Împrospătează-ți viziunea”. Partea a V-a. Omul are un suflet sau este un suflet?

 

Chiar dacă în viața de zi cu zi experimentăm multe lucruri legate de trup, care trebuie hrănit, care muncește și obosește, care trebuie îngrijit și așa mai departe, destul de devreme în viață realizăm că este ceva dincolo de trup, că nu avem doar acest trup, ci mai este ceva pe lângă el, dincolo de el.

În cartea Genezei 2:7 citim: ”Domnul Dumnezeu a făcut pe om din țărâna pământului, i-a suflat în nări suflare de viaţă, şi omul s-a făcut astfel un suflet viu.”

Sufletul omenesc este în centrul identității personale a unei ființe omenești. Așa cum a spus C.S. Lewis: „Nu ai un suflet. Ești un suflet. Ai un trup." Cu alte cuvinte, identitatea personală nu se bazează pe a avea un trup, ci este necesar un suflet. În mod repetat în Biblie oamenii sunt numiți „suflete".

Există adesea confuzie între duhul și sufletul omului. În anumite locuri, Scriptura pare să folosească termenii interschimbabil, dar în mod sigur există o deosebire subtilă. Altfel cum ar putea Cuvântul lui Dumnezeu să pătrundă „până acolo că desparte sufletul și duhul" (Evrei 4.12)? Când Biblia vorbește despre duhul omului, de obicei vorbește despre o forță lăuntrică care animă omul într-o direcție sau alta. În mod repetat e prezentat ca un imbold, o forță dinamică (de exemplu în Numeri 14.24). “Ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă, dacă-și pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul, în schimb, pentru sufletul său?” (Marcu 8, 36-37) (https://www.gotquestions.org/Romana/omenesc-sufletul.html)

Tema sufletului a preocupat cu intensitate, de-a lungul secolelor, atât știința, cât şi filozofia. Un doctor american susține că sufletul ar cântări 21 de grame, iar alți oameni de știință sunt convinși că au dovada că sufletul chiar există. În anul 1907, doctorul american Duncan McDougal din Haverhill, Massachusetts,  a cântărit trupurile a șase pacienți bolnavi de tuberculoză în fază terminală pentru a observa dacă părăsirea sufletului în momentul morții are vreun impact asupra greutății corporale. În urma acestui experiment, echipa de cercetători condusă de McDougal a stabilit că în momentul morții fiecăruia din cei 6 subiecți umani, greutatea corporală a acestora a scăzut, invariabil, cu 21 de grame. Doctorul a repetat experimentul pe 15 câini, la care nu a înregistrat nici o schimbare de greutate în momentul morții. Teoriile lui McDougall au fost abordate în filmul „21 de grame“. În 1988, o serie de alte experimente conduse de revista „Noetic Science” au dus la concluzia că sufletul uman are 0,01 grame. Cercetările au fost efectuate de specialiști germani care au cântărit mai mult de 200 de pacienți muribunzi, înainte şi după moartea lor. Când cercetătorii moderni vorbesc despre suflet în afara acestui context cultural şi psihologic, în general, tratează termenul de suflet ca un sinonim poetic pentru minte. Cartea lui Francis Crick (laureatul premiului Nobel pentru descoperirea structurii moleculare a ADN-ului), „Uluitoarea Ipoteză“ (1994), spre exemplu, are subtitlul „Știința caută sufletul“. Crick susține că cineva poate învăța tot ce se poate cunoaște despre sufletul uman prin studierea funcționării creierului uman. Depinzând astfel de credințele cuiva privind relația dintre suflet şi minte, descoperirile în neuroştiinţă pot fi relevante în înțelegerea sufletului. Știința a făcut de atunci numeroase progrese în domenii ce permit evaluarea dovezilor care contestă sau atestă existența sufletului. Perspectiva creștină asupra sufletului este bazată atât pe învățăturile Vechiului, cât şi ale Noului Testament. După învățătura creștină, sufletul este o substanță reală, vie, imaterială sau spirituală şi nemuritoare. El străbate prin trupul material şi este legat de el, dar transcende materialitatea trupului. Omul este „cineva“ nu numai „ceva“, tocmai datorită sufletului său. Omul este cineva prin acest substrat înzestrat cu conștiința şi cu capacitatea de reacții conștiente şi libere. Sufletul omului, nu-l putem defini în esența lui, ci îl putem doar descrie în manifestările lui, ca fapt  esențial  care face pe om un subiect conștient şi voluntar, unic şi de neînlocuit. Dar studiind felul în care cuvântul suflet este folosit în Scriptură, putem ajunge la câteva concluzii. Exprimat simplu, sufletul omenesc este partea unei persoane care nu este de natură fizică. Este partea fiecărei ființe umane care rămâne veșnic, după ce trupul experimentează moartea.

(https://adevarul.ro/locale/turnu-severin/ce-este-fapt-sufletul-omului-cantareste-teoriile-oamenilor-stiinta-invatatura-crestina-despre-suflet-1_553aa3e7cfbe376e3585a3e9/index.html)

N-am pretenția să fac o analiză a sufletului, nici din punct de vedere a alcătuirii lui din rațiune, simțire și voință, nici din punct de vedere al etimologie cuvântului (care vine din latinul suflitus – suflare). Dicționarul numește suflet totalitatea proceselor afective, intelectuale  și voliționale ale omului.

În Evanghelia după Ioan aflăm că, prin credință, putem primi o naștere nouă, din Duh și astfel ne împăcăm cu Dumnezeu: „Adevărat, adevărat îți spun că, dacă nu se naște cineva din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu.” (Ioan 3:5)

Deși oamenii care cred în jertfa răscumpărătoare a Domnului Isus ”sunt socotiți neprihăniți, fără plată, prin harul Său, prin răscumpărarea care este în Hristos Isus.” (Romani 3:24), iar ”... tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu; născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu” (Ioan 1:12.13), în 1 Petru 1:9 citim: ”veți dobândi, ca sfârșit al credinței voastre, mântuirea sufletelor voastre.” Pavel spune filipenilor: ”Astfel dar, preaiubiţilor, după cum totdeauna ați fost ascultători, duceți până la capăt mântuirea voastră, cu frică şi cutremur, nu numai când sunt eu de faţă, ci cu mult mai mult acum, în lipsa mea.” (Filipeni 2:12) Iată, aici aflăm că avem și noi câte ceva de făcut în ceea ce privește sufletul nostru.

În biserici auzim mereu vorbindu-se despre nașterea din nou și mântuire. Ni se spune că trebuie să avem grijă de sufletele noastre, că altfel mergem în iad. Dar, din păcate, în foarte puține biserici se tratează problemele sufletului. Odată născut din nou, creștinului i se predică teorie, fără să i se spună cum să aplice practic ceea ce aude. Nu e de mirare că bisericile noastre sunt atât de slabe, atât de duplicitare, atât de firești. Omul este tratat ca și cum după nașterea din nou ar trebui să plutească pe norișori, ca un îngeraș, să ignore complet viața dinainte, să se poarte ca și cum s-ar fi născut și ar fi crescut direct în banca din biserică. De cele mai multe ori, relația creștinului cu pastorul/liderii săi se rezumă la predica pe care o aud duminica. Dacă ne uităm la cei trei ani și jumătate de slujire ai Domnului pe pământ, vedem că a fost nedezlipit de ucenicii Săi. N-am pretenția ca și acum să fie la fel, dar mi-ar plăcea ca pastorii să fie mai apropiați de congregație, să fie mai interesați de viața și problemele oamenilor, să nu se mulțumească cu predica pe care le-o servesc duminica. Dar despre astea, în partea următoare.

Niciun comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...